خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
26 شهریور» بهزاد فراهانی: اين شيوه مديريت؛ اهالی تئاتر را اذيت میکند، ايلنا21 شهریور» پايان جنجال: "ورود آقايان ممنوع" مجوز اجرا گرفت، مهر 16 شهریور» رييس شورای ارزشيابی هنرهای نمايشی: اجرای "ورود آقايان ممنوع" منوط به يک سری تغييرات است، ايسنا 3 شهریور» پاسخ آیتاللهسیستانی به ۳ پرسش درباره تئاتر 27 تیر» داوود رشيدی همه نمايشنامههای ترجمهای خود را به دست چاپ سپرد، مهر
بخوانید!
10 مهر » شنيدن آمار چهار هزار کشته بر اثر آلودگی هوا عادی شده است، مهر
10 مهر » تئاتر ايران هنوز هيچ برنامه مدونی ندارد، مرور سی سال مديريت و تغيير ۱۱ مدير در مرکز هنرهای نمايشی، ايلنا 10 مهر » آمار نگران کننده از مصرف مشروبات الکلی، هفتهنامه سلامت 10 مهر » محمدرضا شجريان در گفتوگو با يورونيوز: دوست ندارند که من در صحنه باشم، فرارو 10 مهر » کيتارو در ايران نمینوازد، ايسنا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! تئاتر ايران هنوز هيچ برنامه مدونی ندارد، مرور سی سال مديريت و تغيير ۱۱ مدير در مرکز هنرهای نمايشی، ايلنادورههای مختلف مديريتی در مرکز هنرهای نمايشی اغلب عاری از نقاط روشن و اميدبخش برای تئاتر ايران است. در اين مسير نبايد گسترش دامنهی مميزی و باز شدن پای سياست به حوزهی تئاتر را ناديده گرفت و اثرات منفی آن را بر حوزهی تئاتر منکر شد.
اما ناصرالدين شاه در آن روز گمان نمیکرد که اين هنر بعداز گذشت ۱۵۰ سال و طی فراز و نشيبهای زياد به کابوس هنرمندانش تبديل شود که بسياری از آنها را برای ماندنْ و فعاليت نااميد و گوشهنشين کرد. اوضاع تئاتر امروز آن اندازه نابسامان است که همهی هنرمندان تئاتر را به گلهگذاری وادار کرده باشد. اينروزها کمتر هنرمندی در عرصهی تئاتر فعاليت دارد اما اين جمله را بارها گوشزد نمیکند که وضعيت تئاتر کشور اصلا خوب نيست. واقعا چرا امروز تئاتر نابسامان است و بدترين روزهای خود را سپری میکند؟! شايد يک دليل آن اين باشد که مرکز هنرهای نمايشی که طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظيفهی مديريت و برنامهريزی، حمايت و هدايت هنر نمايش و تئاتر را برعهده دارد، از زمان شکلگيریاش يعنی از سال ۶۱ تا به امروز، بيش از ۱۰ مدير را در پروندهی خود ثبت کرده است. مديرانی که اغلب بدون برنامهی از پيش تعيين شده و بیآنکه سابقهی خاصی در حوزهی تئاتر و شايد مديريت فرهنگی داشته باشند، سياستگذاری، برنامهريزی و پيگيری مصوبات را برای حوزهی تئاتر برعهده گرفتند. بيشتر آنها در ايام مديريت در حوزهی تئاتر؛ درواقع اولين مشاغل تئاتری خود را رسما تجربه کرده و مديريت در مرکز هنرهای نمايشی برای وزارت ارشاد را در روزمهی کاری خود ثبت کردند.
بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعيين سياستهای اجرايی در زمينهی گسترش کيفی و کمی هنرهای نمايشی، سياستگذاری در جهت بررسی و تهيه طرحهای توسعهی هنرهای نمايشی به منظور ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، برنامهريزی جهت توسعه و پويايی اقتصاد هنرهای نمايشی، ساماندهی نظام يارانهای حمايت از توليد آثار نمايشی، تهيه و تدوين ضوابط مربوط به خلق هنرهای نمايشی و جلوگيری از گرايش اين هنر به سوی فرهنگهای منحط و نازل، فراهم آوردن تسهيلات لاز م برای هنرمندان هنرهای نمايشی در جشنوارهها و مسابقات داخلی و بينالمللی و همچنين ايجاد زيرساختهای لازم جهت بهبود و افزايش ظرفيتهای نمايشی از طريق توسعه و تجهيز فضاهای نمايشی و گسترش فعاليتهای نمايشی در سراسر کشور ازجمله وظايفی است که بر عهدهی مرکز هنرهای نمايشی ارشاد گذاشته شده اما مديران اين مرکز با آمد و شدهای گاه غيرارادی براساس دستوری که از بالا صادر میشد، حتی فرصت تمرکز و توجه کافی به فهرست بلند وظايف مديريت اين مرکز را پيدا نمیکردند و گاه قبل از آنکه از نزديک با مسئوليتهای واگذار شده آشنايی کاملی پيدا کنند، ناچار بايد پست مديريت را رها کرده خود را برای ورود به حوزهی ديگری آماده میکردند. اين گزارش نگاهی دارد به سير تحول مديريتی در مرکز هنرهای نمايشی و اشاره به برخی از فعاليتها و سوابق کاری مديران اين مرکز. * اول: طاها عبدخدايی عبدخدايی تحصيلات حوزوی داشت و از سال ۶۱ تا سال ۶۵ سکاندار اين مجموعه بود. وی بعدها رايزن فرهنگی ايران میشود و از مرکز هنر های نمايشی خداحافظی میکند. در دوره او؛ شورای نظارت بر نمايش راهاندازی شد. همچنين اولين دورهی جشنواره تئاتر فجر در زمان وی رقم خورد و عبدخدايی تا چهار جشنواره، دبير اين جشنواره باقی ماند. * دوم: علی منتظری او؛ طرح تشکيل سازمان تئاتر و انجمن نمايش، تشکيل کانون منتقدان تئاتر در سال ۶۸ و افزايش بودجه تئاتر و نيز ارائه طرح توسعهی تئاتر ايران را ارائه داد و بهزعم بسياری از هنرمندان و خانواده تئاتر، دوران مديريت منتظری؛ دوران طلايی تئاتر ايران بوده است چراکه در اتاق وی هيچگاه روی هيچ هنرمندی بسته نبود. وی بعدها برای ادامهی تحصيل در رشتهی دکترای سلامت همگانی و بهداشت با مرکز هنرهای نمايشی خداحافظی کرد. * سوم: مهدی مسعودشاهی * چهارم: رحيم برزگر * پنجم: حسين سليمی فعاليت بخش بينالملل و حضور گروههای تئاتری خارجی در ايران و افزايش بودجه تئاتر تا بيش از يک ميليارد ازجمله فعاليتهای وی بوده است. * ششم: مجيد شريفخدايی * هفتم: خسرو نشان * هشتم: حسين پارسايی در زمان وی؛ تماشاخانهی سنگلج مرمت و بازسازی شد و دراختيار هنرمندان قرار گرفت. همچنين پارسايی در ارائهی طرح ۵ ساله مديريتی خود؛ تاسيس موزه تئاتر و هنرهای نمايشی، تاسيس مدرسه تئاتر در سطح دبيرستان و ايجاد زنگ تئاتر در مدارس، احداث پژوهشکده آيينهای ايرانی، ارتقای فضاهای نمايشی و ساخت تئاترشهر ۲ با مشارکت شهرداری در يکی از مناطق تهران، سرمايهگذاری روی تئاتر شهرستان و تغيير روش در اجرای جشنوارههای استانی و منطقهای از طريق تقسيم ايران به ۶ منطقه و ارايه تسهيلات برای هنرمندان شهرستانی را برنامهريزی کرده بود که البته عمر مديريتاش به انجام اين امور وصال نداد. * نهم: حسين مسافرآستانه * دهم: محمد دشتگلی در بررسی اجمالی فعاليتهای مديران مرکز هنرهای نمايشی میتوان گفت که؛ فعاليت مديران اين مرکز از دههی ۸۰ با حاشيههای بسيار روبرو بود چراکه بيشتر اين مديران از ناسازگاری و اختلاف با مديران ارشد خود صحبت کردهاند و به نوعی اختلاف با مديران ارشد معاونت هنری ارشاد سبب حداحافظی اين مديران شده است. بسياری بر اين نظرند که فعاليت اغلب قريب به اتفاق اين مديران در خارج از تخصص نظری و عملی آنها بوده است. شايد به همين دليل است که دورههای مختلف مديريتی در مرکز هنرهای نمايشی عاری از نقاط روشن و اميدبخشی برای تئاتر ايران است. شايد از همين روست که با گذشت زمان؛ فعاليتهای تئاتری در کشور با کش و قوسها و دشواریهای بيشتری همراه میشود. البته نبايد گسترش دامنهی مميزی و باز شدن پای سياست به حوزهی تئاتر را ناديده گرفت و اثرات منفی آن را بر حوزهی تئاتر منکر شد. Copyright: gooya.com 2016
|