در همين زمينه
8 مرداد» داود رشيدی: تئاتر مسئله مسئولان ما نيست، مهر29 تیر» انتقاد خانهتئاتریها از سرگردانی تئاتر کشور: سوهان روح کسانی میشويم که میخواهند تير خلاص به ما بزنند، ايلنا 29 تیر» جمعآوری بیلبوردهای یک تئاتر در تهران، مهر 17 تیر» مراسم خاکسپاری محمود بهرامی، بازيگر سينما تئاتر و تلويزيون، برگزار شد (همراه با عکس)، ايلنا 16 تیر» محمود بهرامي بازيگر قديمي درگذشت، جام جم
بخوانید!
19 مرداد » وزیرارشاد: چرا سينماگران نگران سينما و امنيت شغلي شدهاند؟!، ایلنا
19 مرداد » دولت بيسوادي فرهنگي را ترويج ميكند، ایلنا 19 مرداد » «باتومي»، «ونكوور»، «آناهايم» «طلا و مس» در ماههاي آينده راهي جشنوارههاي جهاني ميشود، ايسنا 19 مرداد » بازي 8 بازيكن ليگ برتر فوتبال «در مسير زايندهرود»، ايسنا 19 مرداد » تعداد كتابهاي بلاتكليف به 600 كتاب رسيده است، ایلنا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! دولت بيسوادي فرهنگي را ترويج ميكند، ایلناصادقي با بيان اين مطلب كه تئاتر بايد از دولت سوبسید بگیرد و دولت وظيفه دارد خزانه را درست توزیع کند و ازجمله باید به اندیشه و فرهنگ بپردازد، يادآور شد؛ تئاتر بيمحتوا مانند سريال بيمحتوا است با اين تفاوت كه كسي نميپرسد دولت چرا به سريال بيمحتوا بودجه ميدهد اما به تئاتر انديشمند؛ خير. ----------------
وی با بیان اینکه "یک تماشاخانه خصوصی در تمام ایران نداریم، آنوقت میخواهیم تئاتر خصوصی داشته باشیم؟" اضافه کرد: تئاتر خصوصی یعنی مردم بدون کمک دولت، هزینههای یک اثر نمایشی را تامین کنند. تئاتر خصوصی مانند مغازه، مستقل است و کاری به دولت ندارد. خودش چراغش را روشن میکند، جنس میگذارد، میفروشد و خودش هم مشتری کسب میکند. در نوع انتخاب اجناسش هم آزاد است. درحالیکه هیچ کدام از این شرایط در ایران نمیتواند محقق شود و تئاترها حق برنامهریزی مستقل را ندارند. صادقی افزود: اینکه مدیران تئاتری دم از تئاتر خصوصی میِزنند، فقط به این دلیل است که قصد دارند امکانات و بودجه را کم کنند، کنترل را زیاد کنند و درنهایت بار را روی دوش مردم بیاندازند. وی چند نمایشی را که با اسم تئاتر خصوصی در سالنهای تئاتری روی صحنه رفتهاند، در زمره تئاتر خصوصی ندانست و توضیح داد: اینها تئاتر بورژوا هستند یعنی تئاتری برای طبقات مرفه جامعه. هر کسی بیشتر پول دارد، میتواند جلو بیاید و دانشجویان و طبقه متوسط و پایین، مجبورند عقب بروند. چنین کاری، بورژوایی کردن تئاتر است. صادقی ادامه داد: اعتقاد دارم بهترین مخاطبان ما یا دانشجو هستند یا تحصیلات دانشگاهی دارند و متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند. من در یک مقاله تحقیقی به این نتیجه رسیدم که این قشر درآمد زیادی ندارد، اما مخاطب واقعی تئاتر اینها هستند. وی پیشنهاد داد: برای گسترش تئاتر و اینکه آن را وارد سبد فرهنگی طبقه متوسط کرده و به یک امر فرهنگی تبدیل کنیم، لازم است فضاسازی شود، ایده به وجود آید و زیباسازی توسعه پیدا کند تا شاهد یک تئاتر فرهنگی هنری باشیم و تنها راه این است که برای قشر متوسط برنامهریزی کنیم تا به میدان بیاید و اینها را نگه داریم. صادقی تاکید کرد: مردم نمیتوانند با بلیط گرانقیمت به تماشای نمایشی بنشینند. درنتیجه بورژواهای مرفهی مخاطب تئاتر میشوند که دردشان تفکر و هنر نیست. به سالن تئاتر میآید تا یک هنرپیشه معروف را روی صحنه ببیند. این مدرس دانشگاه به یکی از نمایشهایی که سعی داشته با حضور یک هنرپیشه جلب مخاطب کند، اشاره کرد و گفت: یک نمایش، هنرپیشه چهرهای آورده که وسط کار گذاشت و رفت؛ آنوقت بیش از نیمی از تماشاگران بلیطها را پس دادند و این نمایش دچار ورشکستگی شد. این شرایط بسیار مضحک است. وی با تاکید بر این امر که "تئاتر ما اصلا نباید خصوصی شود" اظهار کرد: کمک دولت به تئاتر همواره باید وجود داشته باشدٔ زیرا براساس آمار مرکز آمار ایران، در سبد روزانه یک خانواده شهری، پولی که برای دخانیات گذاشته میشود، 2.8 است و کل پولی که برای فرهنگ اعم ازروزنامه، موسیقی، کتاب، سینما، تئاتر و غیره قرار دارد، 3.2 است. وی ادامه داد: این یعنی در نزدیک خانواده ایرانی، دخانیات مهمتر از تمام محصولات فرهنگی، ادبی و هنری است. آنچه که دولت برای خانوادههای ما ترویج کرده، بیسوادی فرهنگی است. یعنی گسترش کارهای تلویزیونی که مخاطب جلوی تلویزیون لم میدهد،هرچه به خوردش دادند، مصرف میکند و انتخاب هم نمیکند. صادقی این حرکت را یک استراتژی فرهنگی و یک عمل فرهنگی ملی توصیف کرد. صادقی اظهار کرد: در کشورهای دیگر اینگونه نیست. من؛ نوروز فرانسه بودم، 556 نمایش در یک شب روی صحنه میرفت. در آنجا تمام نمایشها از دولت سوبسید میگیرند. حقشان است. بیتالمال است. این، گدایی نیست. همینطور که برای آب و برق و بنزین سوبسید است، برای هنر و اندیشه هم سوبسید است. دولت باید خزانه را درست توزیع کند و ازجمله جاهایی که باید به آن بپردازد، اندیشه، روح و فرهنگ است. وی با اشاره به اینکه دولت خادم ملت است و باید کمک کند، اظهار کرد: دولت باید پولها را خوب توزیع کند و بهترین آثار را ازنظر فرهنگی، اندیشه و زیباییشناسی تولید کند. صادقی گفت: ما حدود یک صد هزار هنرمند تئاتر در سراسر ایران داریم که باید کار کنند، دست به خلاقیت بزنند، به زندگی و کارشان امیدوار باشند و تلاش کنند که کارهای ارزنده کنند، نه کارهای عوامزده و عوامپرور که به درد نمیخورد. به اینها تئاترهای مصرفی میگویند. مثل دستمال کاغذی است، لازم است، اما بعداز یک بار مصرف باید به دور انداخته شود؛ مثل فیلمهای بيمحتوايي که ساخته میشود. وی اضافه کرد: مگر زمانيكه میلیاردها تومان هزینه میکنند و یک سریال بیمحتوا میسازند، میگویند که دولت نباید کمک کند؟ کل بودجه تئاتر ایران، یک سوم یک سریال معمولی تلویزیون است. بعد همین را هم میخواهند دریغ کنند؟! کارگردان نمایش "مدهآ" با بیان اینکه با این سبد فرهنگی خانوادههای ایرانی، نباید به تئاتر خصوصی فکر کرد زیرا درآمد آنها نمیتواند پاسخگوی این سیستم باشد، گفت: تئاتر خصوصی را برای این باب میکنند که بار تامین تئاتر را بر دوش مردم بیاندازند. صادقی گفت: وزارت ارشاد به عمد سالنهای تئاتری و تئاتر را توسعه نمیدهد و این نابخشودنی است. این شهر را با همان پنج سالن نگه داشته است. Copyright: gooya.com 2016
|