بخوانید!
2 خرداد » درخواست مايکل مور از اصغر فرهادي، ابتکار
1 خرداد » شاهنامه خواني ناظري از پاريس آغاز شد، ابتکار 1 خرداد » چروک هاي دور چشم، داستان کوتاه، سروش صحت، اعتماد 1 خرداد » زبان زنده، لادن نيکنام، اعتماد 1 خرداد » قاتل سريالي از کتاب هاي آگاتاکريستي الگوبرداري مي کرد، اعتماد
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! شاهنامه خواني ناظري از پاريس آغاز شد، ابتکاردر برنامه اي که قرار بود براي نخستين بار دو خواننده از شرق آن هم در يک شب به روي صحنه بروند شهرام ناظري قدم اول را برداشته و بعد از ده سال به وعده خود درباره شاهنامه خواني جامه عمل پوشاند. شهرام ناظري که سه شنبه ازفرانسه به وطن بازگشته با بيان اين مطلب گفت: سالها بود که مي خواستم به کار شاهنامه خواني بپردازم اما جرات نمي کردم چرا که استفاده ازاين اثر بزرگ حکيم طوس نياز به تفکر و بينشي عميق و برنامه حساب شده اي دارد به ويژه آنکه در 120 سال گذشته که موسيقي ايران ثبت و ضبط شده و به نوعي شکل گرفته است هيچ طرح و اثر جدي و زمينه اي از اجراي شاهنامه وجود نداشته و ندارد.
وي به اجراي برنامه اخيرش به همراه فرزندش، حافظ ( و سه تار اصلاحي حافظ) و گروه در سالن" پليه " اشاره کرد و افزود: من در اين تالار که براي اولين بار به موسيقي شرق اختصاص يافته و سالن بسيار بزرگ و معتبري نيز هست تصميم گرفتم اين قدم را (شاهنامه خواني) بردارم و برايم بسيار جالب بود که بلافاصله اين اجرا اعتماد به نفس خوبي به من داد و انگيزه ام را براي ادامه راه دو چندان کرد.ناظري در ادامه با اشاره به اينکه موسيقي سنتي ما بيشتر حالت تغزلي پيدا کرده است افزود: به طور کلي موزيسين هاي ما روي منظومه هاي بلند حماسي و يا عرفاني از جمله آثاري چون شاهنامه حکيم طوس، منطق الطيرعطار، طوطي و بازرگان، پير چنگي و... کارنکرده اند والبته بايد پذيرفت که کار بر روي اين منظومه ها که هيچ سابقه و الگويي هم در دست نيست کاربسيارسخت ومشکلي است. شواليه آواز ايران به مشکل بودن سازبندي و ارکستراسيون گروه براي اجراي آثار نو و بديع بر اساس اشعار شاهنامه و لزوم حمايت دولت براي اجراي اين طرح بزرگ ملي اشاره کرد و گفت: در واقع کار و اجراي آثار حماسي و شاهنامه خواني نياز به تحقيق و پژوهش گسترده اي دارد و بايد از تمامي جنبه ها بويژه از بعد استفاده از سازهاي قديمي و ملي مورد بررسي دقيق و موشکافانه قرار بگيرد اما مهمتر از مشکل سازها طرز بيان و لحن خواننده براي استفاده از شعر شاهنامه است که در فرهنگ موسيقي سنتي ما نمونه اش نبوده و نيست و در حقيقت من به دليل علاقه شخصي طي دو دهه اخير روي اين موضوع کار کرده ام. Copyright: gooya.com 2016
|