گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
24 تیر» آيتالله صانعی: فرهنگ دروغ به گونهای ريشه دوانده که راست گفتن برای برخی افراد معنا ندارد، سحام نيوز11 تیر» معاون وزير امور خارجه در نيويورک: قانون اساسی ايران زمينه رشد و تعالی زنان را در جامعه تثبيت کرده است، مهر 7 تیر» ما برای تغييرات ترقیخواهانه مبارزه میکنيم! گفتوگوی نشريه "کودير" با جلوه جواهری 4 تیر» جنبش زنان و گذار به دموکراسی، گفتوگو با حميدرضا جلائیپور، تا قانون خانواده برابر 27 خرداد» يک عمليات و تضاد با ۱۲ اصل قانون اساسی، زهرا ربانی املشی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! گفتوگو با آيتالله صانعی درخصوص لايحه حمايت از خانواده، کمپين بينالمللی حقوق بشرمصاحبه - کمپين: آيت الله صانعی، از مراجع تقليد، درمصاحبه ای که توسط کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران منتشر می شود در خصوص ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده که در آن ازدواج مجدد مردان با کسب اجازه از دادگاه، مجاز دانسته شده است، نظرات خود را مطرح کرده است. طبق اين قانون، شرط موافقت همسر اول، برای ازدواج دوم و سوم مردان، حذف شده و دادگاه در صورتی که زوج بتواند، تمکن مالی و هم چنين امکان اجرای عدالت، بين همسران خود را بر دادگاه ثابت کند، اجازه ازدواج دوم يا سوم را صادر خواهد کرد. با توجه به اين که اجازه دادگاه بايد قبل از وقوع ازدواج دوم، صورت بگيرد، مهم ترين سوال مخالفان لايحه اين است که دادگاه چگونه قادر است اجرای عدالت، ميان همسر اول و زنی که هنوز به عقد زوجيت درنيامده را تشخيص دهد؟ اسلام، به شرط رعايت عدالت اين امر را به چهار همسر، محدود کرده است و در آيه ای از قران، خطاب به مردم گفته شده:” شما هرگز نمی توانيد، عدالت را اجرا کنيد”؛ به همين دليل مخالفان لايحه معتقدند: اين بند، مبنای اسلامی ندارد. اين مصاحبه را که توسط صبا واصفی انجام شده است، در زير می خوانيد: آن چه می خوانيد، ديدگاه ايشان، راجع به حکم شرعی مفاد ۲۳ و ۲۵ لايحه حمايت از خانواده است. ماده ۲۵ لايحه حمايت از خانواده می گويد: « وزارت امور اقتصادی و دارايی موظف است از مهريه های بالاتر از حد متعارف و غيرمنطقی با توجه به وضعيت زوجين ومسائل اقتصادی کشور، متناسب با افزايش ميزان مهريه به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج، ماليات وصول کند.» – در اسلام، بيماری، زندانی بودن وعدم تمکين زن، جواز چندهمسری مرد نيست و فقط شرط عدالت بين همسران مطرح است، به نظر شما ماده ۲۳ که ده شرط برای چندهمسری مرد، گذاشته با اسلام مطابقت دارد؟
آيت الله صانعی- اگر کسی می ترسد که نتواند بين همسران اش به عدالت رفتار کند، نمی تواند، ازدواج مجدّد نمايد و بايد توان اجرای عدالت در بين آنان را احراز کند; هم چنين اگر شک دارد که آيا می تواند، عدالت را اجرا کند يا نه، باز هم حقّ ازدواج مجدّد ندارد؛ چون شرط جواز، بايد احراز شود. - مردی که سابقه نشوز، بدرفتاری با همسر و… داشته باشد؛ يعنی خلاف دستور قرآن، مبنی بر رفتار احسن با همسر رفتار کرده، می تواند مجوز قانونی برای ازدواج با يک زن ديگر داشته باشد؟ - آيا در قرآن به روشنی و با صراحت به مسأله اهميت رضايت زن اول، اشاره شده است؟ - مطابق احکام اسلام، ميزان مهريه با توافق طرفين صورت می گيرد، آيا تعيين سقف مهريه، به طور يکسان برای زنان، مطابق اسلام است؟ - آيا اخذ ماليات از مهريه؛ به عنوان هديه ای از طرف مرد به زن، جايز است؟ - به نظر شما تدوين ماده ۲۵ لايحه به منظور تامين بودجه کشور بوده است؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ - آيت الله صانعی، مرجع تقليد مسلمانان که در سن ۲۲ سالگی به درجه اجتهاد رسيد، ديدگاه های متفاوتی نسبت به اکثر مراجع، پيرامون حقوق زنان داشته است، از جمله؛ عدم شرطيت مرد بودن در مرجعيت دينی، عدم شرطيت مرد بودن در کليه مناصب حکومتی، عدم شرطيت مرد بودن در قضاوت، تساوی زن و مرد در قصاص نفس و اطراف، تساوی ديه زن و مرد در ديه نفس و اطراف، زن، در صورتی که شوهرش، وارث ديگری نداشته باشد، تمام اموال شوهر را ارث میبرد، ارث بردن زن از همه اموال شوهر (از عين منقولات و از قيمت غيرمنقولات)، عدم حرمت خروج زن از منزل، بدون اجازه شوهر، در مواردی که خلاف شئون مرد و يا خلاف حق استماع مرد نباشد، عدم نياز به اذن شوهر در نذری که در مورد خود زن بوده و يا در مال خود مستقل باشد؛ در صورتی که خلاف حق استمتاع مرد نباشد، طلاق در دست مرد است، ولی اگر زن، مهريه خود را ببخشد و درخواست طلاق کند، بر مرد واجب است که او را طلاق دهد، مادر هم مانند پدر در قتل فرزند، قصاص نمیشود؛ مگر آن که مرگ به علت اغراض شخصی باشد که در آن صورت، حکم پدر و مادر يکسان بوده و هر کدام به دليل اغراض شخصی، دست به قتل فرزند بزند، بايد قصاص شود، با نبود پدر، مادر بر طفل و اموال او ولايت دارد و بر پدربزرگ مقدم است، ازدواج موقت مختص به شرايط خاص میباشد نه به عنوان عدل ازدواج دائم. - ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده: اختيار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه، پس از احراز توانايی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت، بين همسران است. Copyright: gooya.com 2016
|