شنبه 21 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


ژن ِخودکشی، مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
خودکشی در ايران به مرحله‌ی هشدار و بحران رسيده‌است. آن‌چه طی سال‌های اخير بر عوامل شناخته‌شده‌ی بروز و گسترش خودکشی افزوده‌شده، پديده‌ی ژن خودکشی‌ست. پرسش اين است، اگر ژن و عامل وراثت سبب خودکشی شود باز هم قربانی خودکشی "مشمول عذاب خداوندی" خواهد شد؟! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نبايدبراي‌خنداندن تماشاگراز‌لهجه هاي ايراني سوءاستفاده كرد، ايلنا

نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزوني نوروزي چهار ديواري با حضور سيروس مقدم ،امير جعفري، مريم امير جلالي،الهام عفوري ،محسن طنابنده ،و آريا عظيمي نژاد توسط خبرگزاري ايلنا و در دفتر تهيه كننده سريال برگزار شد
به گزارش خبرنگار ايلنا ‏، در سالهاي اخير سريال‌هاي كه درباره طبقه متوسط ساخته شده است يك آسيب جدي دارد و آن اين است كه به طبقه متوسط و زير متوسط يك نگاه همراه با لودگي دارند افراد اين طبقه به صورتي به نمايش در مي آيند كه به نظر مي رسد علاوه بر فقر اقتصادي فقر فرهنگي دارند و از سوي ديگر نيز نسبت به طبقه بالايي خود خشم دارد، سيروس مقدم درباره راهكارهاي خود براي گريز از اين آسيب گفت : در ساخت چهارديواري سعي كردم از آنجا كه يك فيلمنامه كامل با ديالوگ‌هاي مناسب داشتم من سعي كردم سراغ بداهه به شكلي كه رايج است و اينكه بازيگر هر آنچه به ذهنش مي‌رسد بگويد نروم و از حركات فيزيكي و شوخي‌هاي كلامي نامناسب كه تماشاگر را بخواند استفاده نكردم،و از سوي ديگر تلاش كردم كه جايگاه آدم‌ها را بر اساس آنچه كه هستند نشان دهم و نه اينكه بر اساس جايگاه ذهني خودم تصوير و ترسيم كنم و در تيپ‌سازي هم سعي نوع لباس، راه رفتن و تيپ شخصيت‌ها به واقعيت آنها نزديك‌تر باشد و سعي كردم نمونه آدم‌هاي شهرستاني هم واقعي‌تر باشد.از طرفي ديگر تلاش كردم تا با نورپردازي مناسب استفاده از لوكيشن مناسب وجه واقعي را تقويت كنم و محل حضور آنها منطبق با شرايط واقعي آنها باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با تاكيد بر پرهيز از بداهه گوي درباره علت اين اتفاق گفت : حركات بازيگر و حتي بداهه پردازي وي بايد در فيلمنامه قانونمند قرار گيرد و بازيگر بايد بتواند در اين فيلمنامه توانمندي‌هاي خود را به نقش اضافه كند به طور مثال آتيلا پستياني يك حركت را بر اساس اصليتي آذري خود و همچنين لهجه را به نقش اضافه كردند.

كار گردان چهار ديواري با اشاره به روند ساخت چهار ديواري گفت : ساخت چهار ديواري را از يك سال و نيم قبل و با يك فيلمنامه كامل كار شروع كرديم و اگر تماشاگر بيشتري اين سريال داشته است به آن دليل است كه من وقت بيشتري براي تهيه مقدمات كار داشتم. ضمن آنكه ساعت پخش مناسبي هم سريال داشته است.

بازي يك دست همه بازيگران مجموعه چهارديواري از ديگر ويژگي‌هاي اين سريال بودسيروس مقدم درباره نوع انتخاب اين بازيگران مي‌گويد: تيم بازيگري را بر اساس فيلمنامه انتخاب شد و نه بر اساس روابط كارگردان و بازيگر و موقعي كه فيلمنامه آن نوشته شد من متوجه شدم كه با يك فيلمنامه جديدي كه اتفاق جديدي روبرو هستم و مناسب بودن بازيگران براي نقش و همچنين تفاوت آنها با كليشه هاي موجود از اولويتهاي من در انتخاب بود
وي ادامه داد : در حالي كه خيلي از افراد كه ذهن كليشه‌ساز دارند با انتخاب بازيگراني مانند آتيلا پستياني و مريم امير جلالي براي نقش تقي‌تاكسي مخالف بودند بسيار خوب بازي كرد ند نقش وي بسيار متفاوت‌تر از مجموعه‌هاي ديگري بود كه حضور داشت و حتي يكي از سكانس‌هاي مورد علاقه من صحنه‌اي است كه مريم و نادر با هم مشاجره مي‌كنند و آهوخانم مشاجره را مي‌بيند و ناراحت مي‌شود و گريه مي‌كند كه بسيار خوب بازي مي‌كند و اين سكانس يكي از بهترين سكانس‌هاي سريال است.

مقدم درباره انتخاب ساير بازيگران مانند بهنوش طباطبايي گفت:‌طباطبايي ابتدافيلمنامه را بر اساس اينكه تا امروز در مجموعه طنز حضور نداشته است و معتقد بود كه حضور وي باعث آسيب ديدن سريال مي‌شود فيلمنامه را رد كردند اما از آنجا كه بازيگر نقش بايد هم جذابيت تصويري داشته باشد و هم اينكه اين شخصيت بسيار جدي است باز هم ما تاكيد كرديم و ايشان انتخاب شد و نقش مريم را هم به خوبي ايفا كرد.

مجموعه چهارديواري نسبت به آثار قبلي سيروس مقدم مانند رستگاران و پيامك از ديارباقي تفاوت آشكاري در نورپردازي و تصويرپردازي دارد.سيروس مقدم درباره اين تفاوت‌ها گفت: فضاي فيلمنامه نوع تصويرپردازي را به من ديكته كرد من وقتي فيلمنامه را خواندم با فيلمبردار صحبت كردم و از آنجا كه داستان در يك فضال رئال اتفاق مي‌افتد نيازي به زاويه دوربين پيچيده مانند رستگاران و نورپردازي‌هاي مانند مجموعه پيامك از ديارباقي نداشتيم.

وي ادامه داد: تمام تصاوير قطار با نور معمولي قطار فيلمبرداري شده است و حتي در لوكيشن‌هاي ثابت هم از كمترين حجم نور استفاده شده است و تصوير برداري نيز بسيار ساده بود و فقط بخشي از سكانس‌ها با دوربين روي دست فيلمبرداري شده است زيرا كاراكترهاي قصه موقعيت سيال و متزلزلي دارند و فقط در قسمت آخر به دليل آنكه قصه آرام مي‌شود حركت دوربين نيز آرام مي شود مجموعه چهارديواري شخصيت خير و شر به معناي مطلق نداشته است و بيشتر آنها خاكستري بودند.مقدم اين امر را ناشي از هوشمندي نويسندگان مي‌داند و مي‌گويد: زماني كه فيلمنامه را به مديران شبكه ارائه كرديم همين سئوال را مطرح كردند و مي‌گفتند شخصيت منفي سريال كيست.

موسيقي مجموعه چهارديواري يكي از كارهاي متفاوت آريا عظيمي‌نژاد است مقدم درباره روند ساخت موسيقي اين سريال گفت: روزهاي ابتدايي فيلمبرداري با آريا عظيمي‌نژاد تماس گرفتيم البته ما با هم در مجموعه رستگاران هم همكاري داشتيم ووي ابتدا با توجه به اينكه در اين زمينه تجربه‌اي نداشته است نگران بود اما از آنجا كه من در چهارديواري ايده‌هاي جديدي را مطرح كردم و دريچه جديدي باز شده است بر خواسته خود تاكيد كردم وسر انجام ‌عظيمي‌نژاد بعد از ديدن چند سكانسي كه مونتاژ شده بود همكاري را قبول كرد.

كارگردان مجموعه چهارديواري درباره پايان‌بندي اين مجموعه گفت:‌به اين نتيجه رسيديم كه مخاطب بعد از ديدن 14 قسمت و مشكلاتي كه براي شخصيت‌ها بوجود مي‌آيد دوست دارد كه بخشي از خوشي‌ها و سرانجام مطلوب شخصيت ها را ببينند از سويي قصد داشتم نشان دهم كه مريم نيز به نادر علاقه‌مند شده است و بر اساس تجربه من اين اتفاق يك نياز روحي براي تماشاگر بود.

كارگردان چهارديواري نيز با اشاره به اينكه يكي از اهداف اين سريال مذمت دروغگويي گفت:‌براي نشان دادن بد بودن دروغگويي بايد عواقب آن را نشان داد و براي نشان دادن عواقب آن بايد دروغ گفتن را نشان داد هر چند بسياري از اين دروغ‌ها به دليل سوء برداشت‌ و شرايط موقعيتي است.

مقدم با اشاره به استفاده از لهجه‌هاي مختلف گفت: قوميت‌هاي ايراني بسيار فهيم هستند و تفاوت ارزش‌گذاري با توهين را متوجه مي‌شوند.

وي ادامه داد: از لهجه‌ نبايد فقط با هدف خندان تماشاگر استفاده كرد بلكه بايد در بافت قصه وجود داشته باشد و نبايد لهجه و گويش يك قوم به عاريه گرفته شود در مجموعه چهارديواري بازخوردها و استقبال مردم نشان مي‌دهد كه به كسي توهين نشده است.

مقدم ادامه داد:‌استفاده از لهجه‌ها با هدف ايران شمول شدن و بالا بردن سطح مخاطبان از اهداف شبكه اول سيما و مجموعه بود و انتخاب آتيلا پستياني در نقش تقي تاكسي با اين هدف انجام شد كه پستياني نيز اين شخصيت را بسيار خوب ايفا كرد.

مقدم درباره انتخاب لوكيشن‌ها ي مجموعه چهار ديواري گفت:‌اولين تصور كليشه در انتخاب لوكيشن اين است كه انتخاب منزل آهو خانم يك خانه قمرخانمي است و بسيار تكرار شده است و حتي اين نگراني در بازيگران هم وجود داشت و اين خانه را پس از بررسي فراوان يافتيم و به دنبال اين بوديم كه همانطور كه در قصه و فيلمنامه اتفاق جديدي افتاده است اين اتفاق جديد بايد در لوكيشن هم ديده شود و معماري اين خانه به فضاي سريال بسيار نزديك است البته بايد بگويم كه اين خانه ديگر وجود ندارد و توسط صاحب آن براي ساخت يك برج آپارتماني تخريب شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016