گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
3 مهر» خباز با مهر مطرح کرد: اصلاحطلبان کاندیداهای پایبند به قانون اساسی را در لیست قرار دهند، مهر3 مهر» سردار جزايري: عذر بعضي گروهها با توبه كردن هم پذيرفته نميشود، ایسنا 2 مهر» برادر احمدی نژاد: جریان فتنه بخشی از بدنه دولت را از آن خود کرده است، ایلنا 21 شهریور» مجيد انصاری: تشکيل گروه ۱+۷ اصلاح طلبان با محوريت سيد حسن خمينی کذب است، ايلنا 21 شهریور» غفوری فرد: خاتمی برای ورود به فعاليتهای انتخاباتی اصرار فراوانی دارد، مهر
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! جواد لاریجانی در گفتگو با فارس: اصلاحطلبان لياقت شركت در انتخابات را ندارندخبرگزاری فارس: محمدجواد اردشیر لاریجانی با بیان اینکه اصلاحطلبی خطی انحرافی، فرصتطلب و دشمن دمکراسی است، گفت: اصلاحطلبان لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدجواد اردشیر لاریجانی پسر میرزا هاشم آملی، روحانی برجسته شیعه و یکی از ۵ برادر لاریجانی (صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم، باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، فاضل لاریجانی رایزن فرهنگی ایران در کانادا) است. وی در حال حاضر عهدهدار سمت دبیری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است و در کارنامه خود نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دورههای دوم، چهارم و پنجم، مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی، معاون سابق وزارت امور خارجه و موسس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را داراست. محمدجواد لاریجانی علاوه بر اینکه نخبه علمی است، یک نظریه پرداز سیاسی و سیاستمدار نیز محسوب میشود. نظریه امالقری "نظریهای برای تبیین خط مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و موقعیت ایران در جهان اسلام" در دهه ۱۳۶۰ از سوی وی مطرح شد. براین اساس، تحولات منطقه و مباحث داخلی و بینالمللی بهانه مناسبی بود تا نزد وی رفته و نظراتش را در این باره جویا شویم. لاریجانی در این گفتوگو به تشریح دیدگاههای خود درباره بیداری اسلامی و برنامههای غرب برای مقابله با این بیداری و مسائل جاری کشور ازجمله انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی پرداخت. متن گفتوگوی فارس با لاریجانی را در زیر میخوانید: فارس: در ابتدا تحلیلتان را از روند شکل گیری بیداری اسلامی در منطقه بیان کنید. نقش بیداری اسلامی در تحولات به وجود آمده در منطقه را چگونه ارزیابی میکنید؟ , غرب به تحولات منطقه چه واکنشی نشان خواهد داد؟ تحولات امروز منطقه از موارد بسیار شگرف تاریخ معاصر است لاریجانی: حوادثی که امروز در دنیای اسلام و عمدتاً کشورهای عربی شاهد آنیم دامنهای فراتر از این کشورها دارد و یکی از موارد بسیار شگرف تاریخ معاصر است. عکس العمل غرب در قبال این حوادث دارای اهمیت فراوانی است که با نگاهی به رفتار سران غربی میتوان آن را دریافت. در فتنه 88 غرب تلاش کرد تا در ایران دیکتاتوری سکولار را جایگزین دموکراسی اسلامی کند غرب امروز بسیار نگران این تحولات است و نگرانیهای غرب سه دلیل بسیار مهم دارد؛ دلیل اول اینکه این انقلابها که انقلاب به معنی واقعی کلمه است اولا شعار ضددیکتاتوری دارد و دنبال این است که مردم در امور خود مشارکت کنند؛ همچنین منافع غرب در جهان اسلام با دیکتاتوریهای سکولار گره خورده است و اگرچه این حکومتها نام دموکراسی بر خود دارند اما به دنبال دیکتاتوری سکولار هستند. در واقع در جریان فتنه سال 88 در ایران کودتایی علیه دموکراسی اسلامی به وقوع پیوست و غرب به دنبال این بود که دیکتاتوری سکولار را جایگزین دموکراسی اسلامی کند. نگرانی غرب از حرکتهای ضدصهیونیستی، ضداستکباری و استقلال طلبانه در تحولات منطقه حال غرب بسیار نگران حرکتهای ضداستکباری و استقلالطلبانه در تحولات منطقه است. کشورهایی که اکنون در آنها انقلاب رخ داده همگی بدون استثناء با نگاه به آمریکا و غرب حرکت میکردند و امروز مردم آن کشورها میخواهند که مسئله به این صورت نباشد و حکومتهای مستقلی داشته باشند که این دیدگاه و خواست مردم برای غرب بسیار خطرناک است؛ لذا غرب دستپاچه شده و به صورتی عمل میکند تا این تحولات را با خود هماهنگ کرده و مجددا سیطره خود را برقرار کند. دلیل سوم هم موضع نسبتا قوی غرب و آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی است. این قیامها به طور کامل ضدصهیونیستی هستند و این یک کابوس برای غربیها به شمار میرود. بنابراین برای غربیها کاملا به جاست که بترسند. غرب اکنون شبی خون خورده است. * فارس: به نظر شما این حرکتها در چه بستر شکل گرفته و چه مقاصدی را دنبال میکند و چگونه به نتیجه خواهند رسید؟ لاریجانی: البته واقعیت به صورتی است که میتوان دریافت این اقدامات با تعامل با محیط پیش میرود و مانند یک صندلی نیست که آن را ساخته و داستان به پایان برسد بلکه مثل یک نهال است که با محیط تعامل داشته و به ثمر میرسد؛ اگر محیط نامناسب باشد نهال خشک خواهد شد. زمانی که بیانات رهبر انقلاب را درباره تحولات منطقه شنیدم احساس غرور کردم هشدارهای مقام معظم رهبری دراین خصوص بسیار به جا بود. بنده زمانی که دیدم رهبر معظم انقلاب حوادث منطقه را مانند یک کارشناس دقیق زیر نظر داشته و تحلیل کرده بودند، احساس غرور کردم. نکاتی که ایشان بیان کردند نکات بزنگاهی و صحیحی بود و بایستی مورد توجه قرار گیرد زیرا در حرکتها باید از آن گردنهها عبور کرد. بازرگان معتقد بود اگر از حکومت سوئیس شراب و زنا را برداریم مدل خوبی برای ایران است فرهیختگان، روشنفکران، علمای دین و انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب بزرگ و عظیم اسلامی در قرن معاصر محسوب میشود در این مسئله نقش دارند. البته خود ما در قبل و بعد از انقلاب انواع گرایشهای انحرافی را مشاهده کردیم؛ روشنفکرانی که حتی در مبارزه با طاغوت سهمی داشتند اما به نظام اسلامی قائل نبودند مانند مرحوم بازرگان؛ وی معتقد بود که اگر از حکومت سوئیس شرب خمر و زنا را برداریم مدل خوبی برای حکومت در دست داریم. تلقی آنها از اسلام، اسلام مبتنی بر بصیرت و فقاهت نبود یعنی آنها اسلامی که مبنای حکومت فعلی ماست را نپذیرفتند. چپها نیز (مارکسیسم) یعنی کسانی که سوسیالیسم را اسلام مالی کرده بودند مانند خداپرستان سوسیالیسم و دیگر افراد اگر میتوانستند در انقلاب ورود پیدا کنند انقلاب را به یک سمت دیگر میکشاندند. نقش رهبری، علما و روشنفکرانی که مسیر امام(ره) را داشتند این بود که انقلاب را به ثمر برسانند. آنها براساس مبنای قوی یعنی مکتب اهل بیت اقدام میکردند و همین عملکرد باعث شکلگیری یک نظام دموکراتیک براساس عقلانیت اسلامی در ایران شد. امروز دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران روز به روز که به جلو میرویم، مشخص میشود و بر همگان نمایان شده است که انقلاب اسلامی ایران چه اقدام و حرکت عظیمی بود. تمامی این مسائل بدین معناست که اگر ملتهای دیگر بخواهند به نقطه فعلی جمهوری اسلامی ایران برسند بایستی بسیاری از گردنهها را پشت سر بگذارند. * فارس: انقلاب اسلامی ایران چه پیامی داشت که امروز تبلور آن را در تحولات منطقه مشاهده میکنیم؟ البته ما امروز در کشور با هم دعوای سیاسی داریم اما به هر صورت مردم در ایران تعیین کننده هستند؛ یعنی نمیتوان نقش مردم را نادیده گرفت. ما انتخابات داریم و انتخابات ناموس نظام ماست. اکنون یک دموکراسی در ایران شکل گرفته است که به طور بسیار عقلانی و منضبط و براساس فکر اسلامی بنا شده است. این اقدام بسیار بزرگ محسوب میشود زیرا غربیها میگفتند که ایران یک کشور متحجر بوده و مانند طالبان خواهد شد اما دیدند که ما اکنون مدرنترین کشور قانونی هم از لحاظ سیاسی و هم مدنی شدهایم. در مباحثی همچون مشارکت مردم، انتخابات، دموکراسی و حتی از لحاظ علوم و تکنولوژی سرآمد کشورهای منطقه هستیم و زمانی که یک مصری به پیشرفتهای ایران نگاه کند به خود خواهد گفت اگر انقلاب اسلامی توانست ایران را به این درجه برساند بهتر است که ما نیز به دنبال انقلاب اسلامی باشیم. انقلاب اسلامی ایران بهترین بهترین الگو برای حرکتهای اسلامی در منطقه است آنها اکنون بهترین الگو را دارند و من تصور میکنم انقلاب ما بهترین کمک به حرکتهای اسلامی در منطقه است؛ لذا بسیار ابلهانه است که ما فکر کنیم برای اینکه در دنیا و منطقه مطرح شویم باید شعارهای اسلامی را کمرنگتر کنیم بلکه ما بایستی با غلظت کامل یعنی با همان چیزی که واقعیت است شعارهای اسلامی را مطرح کنیم زیرا این کمک بزرگی به کشورهای منطقه میکند. وجود ما الگوست و ما نیاز نداریم خودمان را به عنوان الگو تحمیل کنیم. * فارس: در کشورهایی که شاهد قیام در آنها بودیم استبداد و دیکتاتوری به معنی کامل حاکم بوده است و حتی دموکراسی نمایشی هم در آنها حضور نداشت؛ حال با توجه به مسائل ذکر شده میتوان انتظار داشت که در اثر ایجاد انحراف در این خیزشها یا عوامل آن، به جای استبداد، استعمار با شکلهای جدید آن حاکم شود؟ لاریجانی: در واقع خطرات زیادی انقلابها را تهدید میکند. البته مردم سهم خودشان را انجام دادند حال بایستی دید ظرفیت رهبران و فرهیختگان چگونه است. زیرا انقلابها بدین صورت است که مردم وارد صحنه میشوند اما این رهبری انقلاب و فرهیختگان هستند که انقلابها را شکل میدهند؛ در نتیجه اگر رهبری انقلابها دچار اختلاف شده و یا محکم نباشد چند نوع خطر در کمین است که میتوان آنها را برشمرد. خطر اول لغزش به "دام در باغ سبز غربیها" و به تعبیر امام(ره) یک نوع دموکراسی لیبرال خوش آب و رنگ است که پشتش دیکتاتوری سکولار است؛ یعنی افرادی آمده و بعد از انقلاب قدرت را در دست بگیرند به همان روشی که در گذشته نیز بر بعضی موجهای انقلاب سوار شدند؛ البته غرب با تمام توان در این زمینه تلاش میکند زیرا غربیها در گام اول به دنبال این هستند که انقلاب را سرکوب کرده و همزمان تلاش میکنند که نتیجه دهی طبیعی آن را تغییر دهند تا بتوانند در این فاصله به انقلاب نفوذ کنند. غربیها قذافی را تشویق به مقاومت کردند به نظر بنده غربیها قذافی را تشویق به مقاومت کردند که برخی از اسناد آن نیز امروز یافت شده است. حتی شاید به قذافی کمک هم کرده باشند تا زمان خریده و انقلابیون را مجبور به تکیه بیشتر به ناتو بکنند و با این اقدامات جای پای ناتو را در این کشور باز کنند. نکتهای که من میخواهم بیان کنم این است که این انقلابها هر درجه موفق شوند توفیق عظیمی برای ما محسوب میشود. اگر اینها 10 درصد هم موفق شوند پیروزی اسلام است و به ضرر دول استکباری خواهد بود البته آن زمان بایستی ضمن سرمایه گذاری، مردم منطقه را کمک کرد. پایگاه امروزی ما مردم و ایمان آنها به اسلام است که این بزرگترین توانمندی جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. فارس: بعد از فتنه 88 و حوادث آن و تبعاتی که آن فتنه برای کشور داشت امروز فضا آرام شده است. در این فضای آرام شما وضعیت اصولگرایان و اصلاح طلبان را چطور میبینید. خط سیاسی اصلاحطلبان ایران، منحرف، فرصتطلب و دشمن دمکراسی است در کشور ما در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی گرایش و در اصل یک خط سیاسی پیدا شد که اسم آن را خط سیاسی اصلاح طلبی گذاشتند که با کارگزاران آغاز و بعد به مشارکت دوره آقای خاتمی تبدیل شد. این خط سیاسی هم یک خط انحرافی است و هم یک خط کاملا فرصت طلب و دشمن دموکراسی محسوب میشود. منحرف است به خاطر اینکه اینها میگویند ما به قانون اساسی و امام(ره) علاقه داریم و آشکارا طرفدار نظام سکولار هستند البته ممکن است که 2 نفر در مجلس و جاهای دیگر برچسب این خط را داشته باشند و خودشان به نظام اسلامی معتقد باشند اما این کافی نیست. خط اصلاح طلبی و ادبیات آنها را بنگرید؛ کسانی که به اسم این خط قلم میزنند و روزنامههای این خط را مشاهده کنید؛ تمامی اینها پایگاه سکولارهاست در نتیجه این خط منحرف است یعنی اسلامی که آنها توسعه میدهند اسلام داخل خانه است؛ اسلامی نیست که باید در زندگی مدنی و جمعی اقامه شود. همه مسائل ذکر شده درباره اصلاحطلبان ویژگیهای یک خط انحرافی است. جریان اصلاح طلبی در ایران یک جریان فرصتطلب است یعنی آنها در ده سال اول انقلاب برای ولایت مطلقه فقیه سینه چاک میکردند؛ عربدههای ضدامپریالیستی آنها تا کره مریخ میرفت و دیدگاههای اینچنینی داشتند؛ حال آنها به چه چیز تبدیل شدهاند که میگویند به جای ولایت مطلقه فقیه باید حکومت سکولار باشد و به جای مبارزات ضدامپریالیستی که آن موقع برایش سینه چاک می کردند اکنون مورد حمایت وسیع آمریکا و اسراییل و سلطنت طلبان هستند که این حمایت آنها را خوشحال میکند. اصلاحطلبان ایران دشمنان قسمخورده دموکراسی هستند اقداماتی که آنها انجام دادند نشانه فرصت طلبی آنهاست و به همین دلیل باید به مردم توضیح دهند که چرا آنقدر تحول پیدا کردند. زمانی که توضیح ندهند یعنی آنها فرصت طلب هستند. اشکال سومی که این گرایش سیاسی دارد این است که ضددموکراسی است. اصلاح طلبان دشمنان قسم خورده دموکراسی هستند؛ اولا زمانی که در قدرت بودند این حرفها مطرح نبود یعنی سخنانی که امروز در خصوص حجاب میزنند مطرح نمیشد. زمانی که آقای موسوی نخست وزیر بود و آقای محتشمی وزیر کشور، اگر جوانها در خیابان لباس آستین کوتاه میپوشیدند روی دستشان رنگ میزدند. اصلاحطلبان لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند در فتنه 88 که یک کودتای تمام عیار علیه نظام دموکراتیک ما بود اگر این کودتا به پیروزی میرسید، چه میشد؟ یعنی میشود آرای مردم را با حضور در خیابان پایین کشید و بعد هر اقدامی را انجام داد. آنها فقط بلدند که مردم را به خیابان بیاورند، یکی دیگر هم توانست مردم را وارد خیابان کند. پس خط اصلاح طلبی در ایران خطی منحرف از لحاظ دینی، فرصت طلب از لحاظ سیاسی و دشمن دموکراسی است؛ پس به نظر بنده آنها لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند. من مخالف این هستم که بعضی از دوستان ما به صورتی صحبت کنند که آنها را به این اقدام (شرکت در انتخابات) تشویق کنند. این گروههای سیاسی که ویژگیهای ذکر شده را دارند لیاقت حضور در انتخابات را ندارند. کسانی که اینقدر قدرنشناس بوده و قدر اسلام، انقلاب و قدر دموکراسی را نمیدانند، چرا باید در انتخابات شرکت کنند؟ من مخالف این هستم که ما دنبال این باشیم که آنها در انتخابات شرکت کنند. البته مردمی که به آنها رأی دادند شامل متدینین هم میشوند و شاهد بودیم که برخی از متدینین در انتخابات ریاست جمهوری به آقای موسوی رأی دادند زیرا از عملکرد آقای احمدینژاد راضی نبودند و البته بسیاری از مردمی که طرفدار نظام سکولار هم بودند ممکن است به آقای احمدی نژاد رأی داده باشند اما نباید شیپور دموکراسی را از طرف برعکس بزنیم. لازم است ما خودمان را عوض کنیم تا مردم به ما رأی دهند؛ در واقع ما سیاسیون باید آنچه که هستیم را عرضه کنیم و مردم هم به هر دلیلی که ما را میپسندند یا نمیپسندند ما را انتخاب کرده و یا انتخاب نکنند. انتخابات ما بدون جریان اصلاحطلبی انتخابات پرشوری خواهد بود انتخابات ما بدون جریان اصلاح طلبی انتخابات پرشوری خواهد بود. نباید تصور کرد که حتما بایستی اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشته باشند؛ البته ممکن است کسی که در داخل اصلاح طلبی باشد اما به صورت مبنایی به مسائلی که به عنوان ماهیت اصلاح طلبان گفته شد پایبند نباشد یعنی طرفدار نظام، ولایت فقیه و دموکراسی باشد. این افراد به طور قانونی میتوانند در انتخابات شرکت کنند و منظور من در این خصوص جریان اصلاح طلبی است که این جریان را جریانی منحرف، فرصتطلب و ضددموکراسی میبینم و قطعا انتخابات ما بدون آنها پررنگتر خواهد بود. آنها چیزی به انتخابات اضافه نمیکنند بنابراین ما نباید در این زمینه دل خوش کنیم و ناز کسی را بکشیم که در انتخابات وارد شود
محمدجواد لاریجانی میگوید: آقای علی لاریجانی ابتدا فتنه را دعوای احمدینژاد-موسوی میدید اما بعد از سخنان رهبری و مشخص شدن موضوع، مواضع صریح و شفافی علیه فتنه اتخاذ کرد. لاریجانی از مدیران لایق نظام و فدائی رهبر انقلاب است. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدجواد اردشیر لاریجانی پسر میرزا هاشم آملی، روحانی برجسته شیعه و یکی از ۵ برادر لاریجانی (صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم، باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، فاضل لاریجانی رایزن فرهنگی ایران در کانادا) است. وی در حال حاضر عهدهدار سمت دبیری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است و در کارنامه خود نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دورههای دوم، چهارم و پنجم، مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی، معاون سابق وزارت امور خارجه و موسس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را داراست. محمدجواد لاریجانی علاوه بر اینکه نخبه علمی است، یک نظریه پرداز سیاسی و سیاستمدار نیز محسوب میشود. نظریه امالقری "نظریهای برای تبیین خط مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و موقعیت ایران در جهان اسلام" در دهه ۱۳۶۰ از سوی وی مطرح شد. براین اساس، تحولات منطقه و مباحث داخلی و بینالمللی بهانه مناسبی بود تا نزد وی رفته و نظراتش را در این باره جویا شویم. لاریجانی در این گفتوگو به تشریح دیدگاههای خود درباره بیداری اسلامی و برنامههای غرب برای مقابله با این بیداری و مسائل جاری کشور ازجمله انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی پرداخت. فارس: شما وضعیت امروز اصلاح طلبان را تشریح کردید. وضعیت اصولگرایان را چطور میبینید؟ تشکیل جبهه پایداری یک حرکت معقول است تشکیل جبهه پایداری که یک جبهه جدید به شمار میرود یک حرکت معقول است و باعث فعال شدن یک ظرفیت از اصولگرایی میشود. این جبهه یک پتانسیل بسیار خوبی محسوب میشود اما باید به شکلی پیش برود که به توان اصولگرایی اضافه کند. رسیدن به این مطلوب به شکلدهیها و تیزهوشیهایی نیاز دارد؛ در واقع اکنون یک چاقوی تیز در دستان ماست که هم میتواند دست ما را بریده و هم میتواند ما را به مقاصد خودمان برساند در نتیجه نباید اجازه دهیم دست ما را ببرد و باید از آن به عنوان یک ظرفیت مثبت استفاده کنیم. من به حضور و شور و شعف اصولگرایان امیدوار هستم، اینکه با یکدیگر دعوا دارند نشان سرزندگی آنهاست. فردی از فرد دیگر انتقاد میکند و برعکس؛ این اقدامات بد نیست و در نهایت باعث میشود که همه گرایشها در کنار هم نشسته و نیروهای لایق را به مجلس بفرستند. انتخاباتی خوب است که اولا قانونی بوده و هیچکس خلاف قانون عمل نکند و در ثانی رقابت بسیار منطقی پیگیری و انجام شود؛ نه اینکه افراد اقدامات دیگری را دنبال کنند. در مشهد که بودم برای بچههای بسیجی صحبت میکردم در آنجا شنیدم که افرادی در شهرستانها در ماه مبارک رمضان شبی چند هزار نفر را افطار میدادند. باید اقداماتی انجام دهیم که تبلیغات انتخاباتیمان پرخرج نباشد باید زمینه تبلیغ مطلوب را فراهم و در گام بعدی نیروهای مناسب را برای آمدن به میدان تشویق کرد. باید اقداماتی انجام دهیم تا تبلیغات انتخاباتی ما پرخرج نباشد؛ مثلا گفته میشود در شهرهای کوچک انتخابات بین 400 تا 500 میلیون تومان خرج دارد. هیچ آدم درست و حسابی به این میزان پول ندارد به همین دلیل ما بایستی هزینهها را با تلاش خودمان کم کرده و پول خرج کردن را تبدیل به یک ضدارزش کنیم تا افراد نتوانند با پول خرج کردن در انتخابات شرکت کنند. باید تلاش کرد تا نیروهای مطلوب از لحاظ فکری و کسانی که در خط اسلام و مکتب اهل بیت قرار دارند و پایبندی آنها به نظام اسلامی ثابت شده است همچنین صاحب فکر هستند بتوانند به سیستم حکومتی اضافه شوند. باید نگران خودمان باشیم نه رأی مردم من مخالف این هستم که ما خودمان را به صورتی رنگ کنیم که همه خوششان بیاید. ما باید آنچه هستیم را روشن و صریح بیان کنیم و مردم براساس گرایشها و انگیزههای خاص خود انتخاب کنند، اگر ما را انتخاب کردند به مردم خدمت خواهیم کرد و اگر هم انتخاب نکردند به رأی آنها احترام میگذاریم. یعنی لازم نیست که ما نگران رأی مردم باشیم و بایستی در همه حال به رأی مردم احترام بگذاریم. در واقع ما باید نگران خودمان باشیم که پوست عوض نکرده و مبانی خود را صریح و روشن بیان کنیم. فارس: تشکیل جبهه پایداری را اتفاق خوبی عنوان کردید و گفتید که باید مراقب بود که این اقدام مثبت به ضدخودش تبدیل نشود. چه آسیبهایی ممکن است باعث شود که این اقدام مثبت نتیجه منفی در پی داشته باشد؟ جبهه پایداری نقش خوبی در انتخابات برای پیشبرد اصولگرایی ایفا خواهد کرد لاریجانی: بنده بسیار امیدوار هستم و معتقدم با هدایتهایی که این جبهه داشته و نیروهای مناسبی که در آن حضور دارند این جبهه نقش بسیار خوبی در انتخابات برای پیشبرد اصولگرایی ایفا خواهد کرد. ما گفتمان جبهه پایداری را نباید شخصی کنیم یعنی جبهه نباید روی افراد خاصی تمرکز کند. تشکیل جبهه پایداری اقدام بزرگی بود و در پی آن این جبهه اقدام بزرگی را انجام دهد و این اقدام بزرگ این است که باید فضا را برای خالص شدن گفتمان اصولگرایی مهیا کند. اینها نسلی هستند که در جریان فتنه حضور خاصی داشتند. به نظر بنده آنها نیروهایی هستند که میتوان در ظرفیت اصولگرایی به آنها میدان فعالیت داد و بایستی به این نکته توجه کرد که ما هر میزان بتوانیم زمینههای فعال شدن نیروهای اصولگرا را با طیفهایی که در دست داریم، پیش ببریم موفقتر خواهیم بود. اگر در مجموعه وسیع اصولگرایی در نهایت به لیستی برسیم که 70 درصد آن مشترک باشد و 30 درصد هم مشترک نباشد 100 درصد برنده این انتخابات خواهیم بود؛ در واقع لازم نیست صددرصد لیستمان یکی باشد اگر 70 درصد نیروهایمان را با هم ترکیب کنیم به شکلی که گرایشهای مختلف اصولگرایی که لیست خودشان را میدهند در آن حضور داشته باشند ما موفق خواهیم بود. فارس: کمیتهای به نام کمیته 8+7 تشکیل شده است که اسم آن جبهه متحد اصولگرایان است که اعضای مختلفی در آن حضور دارند. این کمیته را به چه صورت ارزیابی میکنید؟ و افرادی که در آن حاضر هستند را چطور میبینید؟ لاریجانی: در فاصله کوتاهی که داریم بایستی با همین سر کرده و اشکالات آن را برطرف کنیم. اگر اشکالات خیلی سنگینی هم ندارد درگیر مسائل جزئی نشویم. البته این بدترین نوع مکانیزم است و ما باید در آینده جبهه اصولگرایی را به یک مکانیزم بسیار معقولتر، منظمتر و سازمان یافتهتر برای رسیدن به اجماع و توافق مجهز کنیم. در جبهه اصولگرایی باید صدا پایین به بالا منعکس شود و نیروهای جدید و جوان بتوانند در جبهه جذب شوه و روی سیستم تأثیرگذار باشند. دیگر سیستم ریش سفیدی کارآمد نیست. ما بایستی در آینده حزب درست کنیم که البته حزب ما اصولگرایی است؛ منظورم از حزب به معنای کلمه است نه تشکیلاتی؛ اصولگرا باید منسجم باشد ولو با احزاب مختلف و در نهایت باید بتوانند زیر چتر واحدی کار کنند. باید این اقدامات را در آینده با کار فکر شده اجرایی کرد اما اکنون مصلحت این است که مکانیزم فعلی با برطرف شدن اشکالات مبنا قرار گیرد. توصیه من به این مجموعه این است که دنبال صفر یا صد نباشد؛ این مجموعه نباید درصدد این باشد که دستوری کار کند بلکه بایستی مدام با نیروها صحبت کرد یعنی هر گروهی که مبحثی دارد بایستی در جلسهای با تواضع نشسته و ساعتها وقت صرف بحث شود. در واقع ما بایستی یک جریان سیاسی را به سامان رسانده و به آن میدان ظهور دهیم و مقدار زیادی گفتوگو، حوصله، جلوگیری از عصبانیت به خصوص از سوی کسانی که کارکشتهتر و سابقه بیشتری دارند بایستی لحاظ شده و نیروهای جدید نیز جذب شوند. فارس: بحث جبهه پایداری و کمیته متحد اصولگرایان (7+8) یکی از دعواهایشان بحث آقای لاریجانی است شما برادر آقای لاریجانی هستید جالب است که شما موضع بسیار مناسبی در بحث فتنه اتخاذ کردید و بعد هم شنیدیم که مقالات عالیرتبه نظام شما را تحسین کردهاند. شما به خصوص در یک برنامه تلویزنی صحبتهای متقنی مطرح کردید و هماینک به عنوان یک چهره مقبول در جبهه اصولگرایی و بدنه اصولگرایی شناخته میشوید. اما همین بدنه بعضاً نسبت به مواضع اقای علی لاریجانی شائبههایی مطرح میکند. نظر شما در مورد مواضعی که رئیس مجلس در دوران فتنه گرفتهاند چیست؟ یکی از دعواهای 8+7 و جبهه پایداری همین است. جبهه پایداری میگوید که آقای علی لاریجانی مواضع خوبی نداشت و نباید در مرکزیت تصمیمگیری اصولگرایان نباشد. علی لاریجانی در ابتدا فتنه را دعوای بین احمدینژاد و موسوی میدید لاریجانی: در جریان فتنه دکتر علی لاریجانی و حتی افراد دیگری تلقیشان از فتنه عمدتا این بود که مسئله یک دعوای انتخاباتی بین مهندس موسوی و آقای احمدینژاد است و براین اساس دلیلی نمیدیدند که مثلاً به طرف مقابل اعتراضی کنند. علی لاریجانی یکی از مدیران لایق نظام و از مدیران و فدائیان رهبر معظم انقلاب است یعنی ارادتشان به آقای خامنهای، فقط بحث رهبری نیست یک علقه قلبی است که این مسئله را در برهههای مختلف حتی زمانی که صداوسیما بودند نشان دادهاند. ما نباید چنین مدیرانی را به دلیل مختصر اختلاف نظر کنار بگذاریم ولی در کل بایستی خطمان روشن باشد یعنی در اینجا 2 بحث مطرح میشود یکی بحث روشن بودن خطوط و دیگری بحث حذف مدیران که بایستی به هر 2 توجه کرد. خط روشن خطی است که فتنه را خوب تشخیص دهد و محکم جلوی آن بایستد و انحراف را خوب تشخیص داده و در مقابل آن ایستادگی کند و ملاک تشخیص هم معیارهای تشریح شده از سوی رهبر معظم انقلاب است؛ در واقع خدا نعمت بزرگی همچون آیتالله خامنهای که یک رهبر تیزهوش و متدین است به ما عطا کرده که این ثروت بسیار بزرگی محسوب میشود بنابراین بایستی شکر این نعمت را بجا آوریم و پشت سر ایشان باشیم. در روایتی از حضرت علی(ع) درباره مفهوم صراط ایشان میفرمایند که مفهوم صراط ولایت است و با ولایت صراط مشخص میشود و صراط در معنای زندگی سیاسی و اجتماعی معنیاش مشخص میشود. جبهه پایداری نباید بر شخص متمرکز باشد زیرا که قدرت و عزت ما تکه تکه میشود. وقتی ما بر شخص متمرکز شویم فردی با این شخص خوب است و شخص دیگر خوب نیست. در نهایت جبهه پایداری یک حرف بسیار اصولی دارد و آن حرف این است که ما نباید اجازه دهیم که جریان فتنه دوباره تکرار شود. این حرف بسیار اصولی است و به ما گوشزد میکند که راجع به فهم فتنه حساس باشیم و تصور نکنیم که فتنه یک مسئله زودگذر است. به همین دلیل مقام معظم رهبری در سخنرانیهای خود همواره نکتهای را راجع به فتنه بیان میکنند و این نشان میدهد که فتنه آسیب بزرگی بود. بنده مشاهده کردم در مطالب برخی دوستان ما روی آقای قالیباف و دکتر علی لاریجانی بسیار تمرکز شده است که به نظرم این رویه به مصلحت نیست. ممکن است افراد نظرات خاصی داشته باشند و ما نباید درگیر شخص شویم بلکه باید مکانیزمها را اصولی کنیم. در نتیجه بنده تصور میکنم اگر این مسئله پیش برود همه افراد میتوانند نظراتشان را بیان کنند. فارس: آقای دکتر لاریجانی! تصور میکنید روند چالشها بین اعضای مختلف اصولگرایی برای رسیدن به وحدت با توجه به اینکه انتخابات اسفندماه برگزار میشود، چه زمانی خواهد بود؟ با تئوری که شما مطرح کردید که 70 درصد لیست هم مشترک باشند اشکالی ندارد. ما در مرحله اول باید نظام و ولایت را حمایت کنیم تا همه در انتخابات وارد شویم نه اینکه کاندیدا شویم و بعد وارد انتخابات شویم و در گام بعدی نیز باید خطوط انحرافی را روشن و نیروهای خوب را یاری رسانیم تا به توافقی برسند تا در نهایت اصولگرایی موفق باشد. باید تلاش کنیم تا تفکرات منحرف در مجلس حداقلی شود مجلس آینده اگر با فاکتورهای ذکر شده تشکیل شود تابع رهبری بوده و پایبندیاش به نظام مستحکمتر میشود. البته باید تلاش کنیم تا تفکرات منحرف در مجلس حداقلی شود. در واقع وظیفه همه ما این است که در انتخابات شرکت فعال برای پیشبرد اهداف همراه با روشنگری داشته باشیم که رسانهها نقش عمدهای در این خصوص دارند؛ به همین دلیل بایستی فعالانه عمل کنند. همچنان باید از پرداختن به اموری که ایجاد شبهه میکند دوری کرده و مسائل فرعی را نباید اصلی کنیم چون خط سیاسی اصلاحطلبان دوست دارند ما مشغول دعواهای خودمان شویم تا آنها بتوانند در این دعواها فضایی را پیدا کرده و وارد شوند. اما همانطور که قبلا نیز بیان کردم آنها را لایق نمیدانم که در پروسه دموکراسی با این فضاحتی که بالا آوردهاند شرکت کنند. Copyright: gooya.com 2016
|