گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
28 خرداد» متكي در گفتوگو با فارس عنوان كرد: كج تحليلي داخلي در قبال تحولات اخير منطقه13 اسفند» زنان در يک انقلاب پيروز، نوال السعداوی، ترجمه از نروژی: نريمان رحيمی 29 بهمن» در درگیری میان هواداران و مخالفان حکومت در اردن، دست کم هشت نفر مجروح شدند، راديو فردا 29 بهمن» پلیس بحرین با گاز اشکآور به مراسم تشییع کشته شدگان در منامه حمله کرد، راديو فردا 23 بهمن» نمی توان انقلاب مصری ها و تونسی ها را هم دزدید!، کوروش گلنام
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! اسلام مريض است، اما قابليت بهبودی دارد، مصاحبه روزنامه برلينِر سايتونگ با نويسنده تونسی عبدالوهاب مدب، ترجمه حميد بهشتینظر نويسنده تونسی- فرانسوی عبدالوهاب مدب در باره آينده ی بهار عربی عبدالوهاب مدب متولد ۱۹۴۶ در يک خانواده روحانی در تونس می باشد. وی در دهه ۱۹۶۰ برای تحصيل به پاريس رفت و اکنون آنجا شاعر و نويسنده است. اودر کتاب مشهورش "مرض اسلام" که پس از وقايع ۱۱ سپتامبر نوشته شده و در سال ۲۰۰۲ به آلمانی ترجمه شده است از افول فرهنگ و تمدن اسلامی شاکی بوده معتقد است که فقط با باز کردن درها به سوی غرب ميتوان از اين سقوط جلوگيری کرد. برلينر سايتونگ – آقای مدب شما در کتاب خود بنيادگرائی را بيماری اسلام دانسته ايد. آيا انقلابات جهان عرب گونه ای پادزهر در مقابل آن است؟ - اين سخن را چگونه می توان فهميد؟
- در زمان انقلاب نه پرچم آمريکا آتش زده شد و نه پرچم اسرائيل و هيچ شعار ضد غربی نيز داده نشد. تمامی عکس العمل ها و غرايزی که معمولا سنت های عربی و اسلامی را تحت تأثير قرار می دهند، اين بار غايب بودند. اگر ضربه ۱۱ سپتامبر نمايانگر بيماری اسلام بود، ۱۴ ژانويه می تواند نوعی نوشدارا برايش به حساب آيد. اين هر دو مهمترين واقعه قرن بيست و يکم ناشی از اسلام می باشند. رابطه آنها با يکديگر مانند طرفين يک تضاد می باشد و نشانگر اين است که اسلام شکافی يافته و به دو بخش بيمار و سلامت بخش تقسيم شده است. - آيا تونس در آينده بر شعائر اسلامی تکيه می کند و نقش شريعت در اين ميان چه خواهد بود؟- ما هر آنچه از دستمان برآيد دريغ نخواهيم کرد تا شريعت در قانون اساسی تداخل نيابد. زيرا که ما نيز در تونس مانند ترکيه دستاورد بزرگی داريم: شريعت بخشی از نظام حقوق رسمی ما نمی باشد. و مسلماً اسلامگرايان نيز هر آنچه از دستشان بر آيد انجام خواهند داد تا آن را در قانون اساسی جاسازی کنند. اما در تونس ما همه امکانات را برای جلوگيری از آن داريم. - کشورهای مغرب تا چه ميزان به جدائی دين از دولت موفق خواهند شد و آيا قانون اساسی طرفدار برابری حقوقی زنان و مردان و نيز مسلمانان و غير مسلمانان خواهد بود؟ - آيا انقلاب در تونس به اسلامگرائی حيات مجدد می دهد؟ - آيا در کشورهای بهار عربی اسلامگرائی رشد خواهد کرد؟ - دموکراسی ها برای استحکام خويش به موفقيت نياز دارند. اين را آلمان ها در زمان جمهوری وَيمار تجربه کرده اند. اکنون با اصلاحات اعلام شده در تونس و مصر بسياری از مردم می خوهند اين دو کشور را ترک کنند. آيا ممکن است بهار عربی به خزان اسف انگيزی تبديل گردد؟ - بيم شما از چيست؟ - آيا شما در بهار عربی تشابهاتی با بهار پراگ که بی سرانجام ماند می بينيد؟ - آيا انقلاب عربی دليلی است بر اينکه حقوق بشر دارای مصداق جهانی است و نسبی گرائی مستبدين عربی که فقط وسيله ای برای باقی ماندن آنها بر سر قدرت بوده است، اکنون ديگر از بين خوهد رفت؟ - پيام اين انقلاب چيست؟ Copyright: gooya.com 2016
|