گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
16 آذر» گزارش کلمه از تجمع سکوت در دانشگاه علم و صنعت،احضار و بازداشت چند ساعته تعدادی از دانشجويان16 آذر» جو شديد امنيتی در دانشگاه آزاد تبريز در روز دانشجو، دانشجونيوز 16 آذر» يادداشت هاشمی رفسنجانی به مناسبت ۱۶ آذر: دانشجو بايد هوشيار باشد که جامعه با لالائی خرافهپرستی به خواب غفلت نرود، ايلنا 16 آذر» تعطیلی دانشگاه آزاد اراک در روز دانشجو، جرس 16 آذر» شکست مراسم فرمايشی روز دانشجو در دانشگاه اصفهان، کلمه
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! تجمع در دانشگاههای گيلان، سيستان، همدان، اميرکبير، خواجه نصير و هنر تهران، مناظره زيباکلام و فياض در دانشگاه شيراز، کلمههمزمان با دانشجويان دانشگاههای سراسر کشور، در سه دانشگاه گيلان، خواجه نصير تهران و هنر تهران نيز تجمعاتی در روز ۱۶ آذر برگزار شد که سايت دانشجونيوز گزارشهايی از آنها را منتشر کرده است. بر اساس اين گزارش، دانشجويان دانشگاه گيلان، امروز با تشکيل تجمع اعتراضی در محل اين دانشگاه نسبت به شرايط موجود در کشور و فضای خفقان و سرکوب اعتراض کردند. بيش از ۳۰۰ نفر از دانشجويان با حضور در محوطه دانشگاه، به سر دادن شعارهايی از قبيل ”دانشجو می ميرد، ذلت نمی پذيرد” و همخوانی” يار دبستانی” پرداختند و اين در حالی بود که حضور نيروهای حراست و لباس شخصی در اطراف اين تجمع چشمگير بود. دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان نيز در روز ۱۶ آذر دست به تجمع اعتراضی آرام در مقابل سلف غذا خوری اين دانشگاه زده اند. دانشجويان در اين تجمع که با سکوت برگزار شده، با در دست داشتن شمع ياد و خاطره دانشجويان شهيد راه آزادی و همچنين دانشجويان در زندان را گرامی داشته اند.
دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا همدان نيز علی رغم محدوديت های فراوان که پيش رويشان بود، گرد هم آمدند و به تکريم روز دانشجو پرداختند. در حالی که نيروهای حراستی هم با دوربين های در دستشان سعی در ايجاد رعب و وحشت در دانشجويان داشتند و با بستن درهای ورودی دانشکده علوم اين دانشگاه مانع پيوستن دانشجويان داخل دانشکده و بيرون دانشکده شدند؛ با اين حال دانشجويان در جلوی درهای بسته شده به سردادن “يار دبستانی” و نيز سرود “به لاله در خون خفته” پرداختند. در دانشگاه اميرکبير تهران هم تجمع روز ۱۶ آذر دانشجويان در پی حضور همزمان اعضای بسيج دانشجويی در محل، به درگيری کشيده شد و گزارشهايی مبنی بر بازداشت چند تن از دانشجويان منتشر شده است. دانشجو نيوز گزارش داده که در تجمع امروز در دانشگاه اميرکبير دانشجويان قصد نمايش دادن عکس مجيد توکلی را داشتند که با حمله نيروهای بسيجی همراه شد. به نوشته اين سايت، درهای دانشگاه توسط نيروهای امنيتی و پليس محاصره شده و رفت و آمد دانشجويان توسط اين نيروها نيز کنترل می شد. همچنين برای قطع ارتباط فعالين دانشجويی با خارج از دانشگاه، اينترنت دانشگاه هم کاملا قطع شده بود. سايت آينده هم گزارش داده که همزمان تجمع سکوت دانشجويان معترض در محوطه پارک مقابل دانشکده پليمر، بسيج دانشجويی اين دانشگاه نيز با برنامه دمامهزنی (طبلزنی جنوبی) تحت عنوان استقبال از ماه محرم، از ساعت ۱۱ صبح شماری از دانشجويان مقابل مسجد دانشگاه جمع شده و با مرثيهسرايی و سينهزنی و نيز در دست گرفتن پرچم و تراکتها و نوشتههايی با شعار مرگ بر آمريکا و… به سمت تجمعکنندگان مزبور به راه افتادند. بر اساس اين گزارش، طيف معترضين شروع به سر دادن شعارهايی چون “يا حسين، مير حسين” دادند و در مقابل دانشجويان بسيجی شعار “لبيک يا حسين” دادند. همچنين صدها نفر از دانشجويان دانشگاه هنر تهران نيز امروز تجمع اعتراضی برپا کردند. علی رغم فضای امنيتی بسيار شديد حاکم بر دانشگاه ها، در حدود ۳۰۰ نفر از دانشجويان دانشگاه هنر تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. اين دانشجويان در تجمعات خود به نشان همبستگی با دانشجويان زندانی سرود “يار دبستانی” سر دادند. تجمع اين دانشجويان معترض پس از يک ساعت بدون خشونت به پايان رسيد. دانشجويان دانشگاه خواجه نصير هم با برپايی تجمع اعتراضی و پخش پوسترهايی از ميرحسين موسوی و ميلاد اسدی، روز دانشجو را پاس داشتتند. دانشجويان اين دانشگاه امروز حدود ساعت ۱۴ در دانشکده مکانيک دست به تحصن و تجمع اعتراضی زدند در اين تحصن که با سر دادن فرياد مرگ بر ديکتاتور همراه بود دانشجويان ضمن خواندن سرود يار دبستانی پوستر های ميرحسين موسوی را پخش ميکردند. اين در حالی است که جو دانشگاه خواجه نصير از روز ۹ آذر به شدت امنيتی شده است (به دليل تحصن برای سالروز ميلاد اسدی) و نيروهای حراست امروز از ورود برخی دانشجويان به دانشگاه جلوگيری کردند. نيروهای حراست و لباس شخصی از تجمع حتی گروه های ۲ نفره دانشجويان در صحن دانشکده برق جلوگيری می کردند. همچنين حضور افراد لباس شخصی نيز در کل دانشکده های اين دانشگاه به ويژه دانشکده برق مشهود بود. در دانشگاه شيراز هم مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو با عنوان «آينده، دانشگاه و نقش دانشجو» و با مناظره صادق زيبا کلام استاد علوم سياسی دانشگاه تهران و ابراهيم فياض استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش ايسنا صادق زيباکلام در اين مراسم با اشاره به موضوع اين مناظره گفت: برگزاری اين مناظره در حالی که مراسمهای ۱۶ آذر با محدوديتهايی مواجه است، جای تقدير دارد و بايد گفت مديريت دانشگاه خوب دل و جراتی داشته تا اين برنامه را برگزار کند. وی با اشاره به نقش دانشجو و دانشگاه و نحوه تاسيس دانشگاه در ايران، تصريح کرد: از سال ۱۳۱۳ که دانشگاه توسط رضاشاه در ايران تاسيس میشود تا سال ۱۳۲۰ جنبش دانشجويی به آن معنايی که بايد وجود داشته باشد وجود ندارد؛ زيرا رضاشاه معتقد است هر کاری که انجام میدهم صحيح بوده و هرکس انتقاد هم کند به بيگانگان وابسته است. وی ادامه داد: پس از به سلطنت رسيدن محمدرضا شاه او که ابهت پدر را نداشت فضا خود به خود باز شد و آن زمان حزب توده ايران، آثار اسلام مدرن و جنبش دانشجويی شکل گرفت و اين در حالی بود که ادبيات حزب توده بعد از گذشت چندين سال هنوز بين برخی تندروها رايج است و به آن اعتقاد دارند. اين استاد دانشگاه افزود: جنبش دانشجويی به عنوان يک جنبش سياسی و اجتماعی نيز همچون روشنفکران، هنرمندان، نويسندگان و روزنامهنگاران دهه ۲۰ تحت تاثير حزب توده به ادبيات مارکسيستی رو آوردند و اين ادبيات تا کودتای ۲۸ مرداد رايج بود. بعد از کودتای ۲۸ مرداد فضای بسته خفقان در کشور ترويج يافت و شاه همه جا را به جز دانشگاه و حوزه علميه توانست متعلق به خود کند، اما از اواسط دهه ۴۰ شمسی به اين نتيجه رسيد که از طريق اعتراضات مدنی نمیتوان به پيروزی رسيد و به سمت مبارزه مسلحانه پيش رفت و سرکوب ۱۵ خرداد مهمترين عامل بود که جنبش دانشجويی را به مبارزه مسلحانه هل داد. وی ادامه داد: در جريان مبارزه مسلحانه جنبش دانشجويی دو تکه شد که يکی مارکسيستی و چريکهای فدائی خلق نام گرفت و ديگری نيز قسمت اسلامی جنبش بود که سازمان مجاهدين خلق ايران نامگذاری شد و اين دو بعضا با هم همکاری میکردند و رژيم هم غافلگير شده بود که مبارزه مسلحانه عليه او شکل گرفته باشد، زيرا مخالفان رژيم بعضا اين روحانی و آن روشنفکر بود و به شدت اين جنبش مسلحانه را سرکوب کرد. جنبش دانشجويی نتوانست در مبارزه مسلحانه عليه شاه به جايی برسد و نهايتا مبارزه از جايی ديگر آغاز شد و به پيروزی رسيد. وی گفت: ادبياتی که توسط حزب توده وارد جامعه ايران شد، مبانی اسلامی را مورد خطاب خود قرار نمیداد و بيشتر راجع به اقتصاد، عدالت و مبازه با امپريالسيم صحبت کرد و اين ادبيات ميان مبارزان مسلمان نيز متدوال شده بود و در بين سازمان مجاهدين خلق نيز آموزشهای مارکسيستی از همان سال ۴۴ جزو آموزشهای سازمان بود. اما چيزی که کسی فکر آن را نمیکرد تمايل شماری از فعالان سازمان مجاهدين که بچه مسلمان بودند به سمت مارکسيست بود و نهايتا آنقدر مارکسيست رشد کرد که آنها اعلام کردند مارکسيست شدهايم. زيباکلام معتقد است: جنبش دانشجويی پس از انقلاب آرام آرام به دو دسته تقسيم شد که گروهی ابتدا با انتقاد و سپس کاملا مقابل انقلاب ايستاد و گروهی هم در انقلاب حل شد و پستهای اجرايی دهه ۶۰ را در دست گرفت و عملا جنبش دانشجويی ناپديد شد. در دوره اول رياست جمهوری هاشمی رفسنجانی نطفههای اوليه جنبش دانشجويی باز شکل گرفت و بخشی از جنبش دانشجويی پيشين خود را مقابل سياستهايی از جمله سياست اقتصاد باز میديد و به ناچار آنها را از قطار مديريتی پياده کردند، اما سرکوب نکردند و به همه آنها يک شغل دادند تا در نهادهای ديگر مشغول به کار باشند. وی با اشاره به وضعيت جنبش دانشجويی در دوران رياست جمهوری خاتمی نيز تصريح کرد: جنبش دانشجويی ابتدا خود را حامی بیچون و چرای خاتمی میدانست اما اتفاقات ۱۸ تير ۷۸ سيلی بود به جنبش دانشجويی تا از خواب بپرد و اين سوال پيش بيايد که بايد از خاتمی همچنان حمايت کرد و کتک خورد يا منتقدانه با دولتش برخورد کرد. وی ادامه داد: در دوره دوم رياست جمهوری خاتمی جنبش دانشجويی به يک سردی رسيد که کار سياسی را در احزاب دنبال کند و ديگر شايد دغدغهای نباشد که جنبش بخواهد برای آن تلاش کند، اما پس از تير ۸۴ به نظر میرسد که باز داريم برمیگرديم به جای اول و جنبش دانشجويی دوباره در حال شکلگيری است. اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه «جنبش دانشجويی اجتنابناپذير است» از ممانعت در تاسيس رشتههای جديد علوم انسانی انتقاد کرد و گفت: تغيير در علوم انسانی يکبار در دهه ۶۰ تجربه شد، ولی جوابگو نبود و باز هم اين نکته را بايد گفت، همين دانشکده حقوق و علوم سياسی چند ده شهيد در سالهای دفاع مقدس داشت و همين شهدا خروجی دانشگاه محمدرضا پهلوی بودند و همه نشان میدهد که استاد و محتوای درس نمیتواند جلوگير آرمانهای فرد باشد. ابراهيم فياض نيز با اشاره به تحولات جهانی، افزود: تحولات جهانی در حال رخ دادن بوده و هر کشوری نيز به دنبال سهم خود است و چه خوب اگر تاريخ ادوار گذشته را درک میکرديم و دانشجويان نقش خود را بهتر پيدا میکردند وضعيت بهتری داشتيم، اما متاسفانه در خواب غفلت هستيم. وی خاطرنشان کرد: شيرازیها دو دوره حکومتی داشتند که يکی در زمان هخامنشيان و ديگری در زمان زنديه بود و هر دوی اين حکومت دموکرات بوده و ای کاش دانشگاه شيراز اين دورهها را بازتوليد میکرد و به اين نتيجه میرسيد که دلايل اين نوع حکومتها چيست در حالی که در دوره قبل از انقلاب دانشگاه شيراز بازتوليد فرهنگی بالايی داشت و حال بايد پرسيد که بازتوليد فرهنگی او چقدر است و آيا میتواند نيازهای فرهنگی خاورميانه و حوزه خليج فارس که روزی قرار بوده مرتفع کند را برآورده سازد؟ وی افزود: ابتدا بايد بياييم برای خود مشخص کنيم آيا به جنبش دانشجويی نياز داريم يا خير؟ يا به طور مثال وقتی از دکتر شريعتی در اين مراسم سخن به ميان میآيد بايد اين نکته را بررسی کرد که آيا شريعتی سخنش تنها به آن دورهای که زندگی میکرده و شرايط خاصی وجود داشته باز میگردد يا امروز هم میتوان از آن استفاده کرد و به نظر من دانشجو ابتدا بايد خواسته خود را مشخص کند بعد ببيند با اين چيزهايی که در دست دارد میتواند کاری انجام دهد يا خير؟ اين استاد دانشگاه با بيان اينکه «دانشگاه در ايران نيز همچون دانشگاه در کشورهای ديگر با پشتيبانی فلسفه شکل گرفت» گفت: فيلسوفان نياز فکری دانشگاه را تامين میکردند، اما جنبش دانشجويی از همان ابتدا مخالفت با نهاد دانشگاه را در برنامه خود قرار داد و جريان چپ دانشگاه به صورت روشن در مخالفت جريان فلسفهای شاهنشاهی و سازمان دانشگاه قرار گرفت. اين استاد دانشگاه ادامه داد: بارها از مجاهدين خلق شنيدم که اگر فدائيان اسلام نبودند چنين جريانهايی به وجود نمیآمد و فدائيان اسلام نهضت را شروع کردند و پس از آن نيز جريانهای مبارزاتی کشور راديکالتر شد و انقلاب را پيش بردند. وی با بيان اينکه «متاسفانه از لحاظ تئوری با مشکل روبرو هستيم» تاکيد کرد: اگر دانشجو بخواهد جنبش داشته باشد بايد نقش خود را به خوبی بفهمد و بداند که به دنبال چه چيزی خواهد بود. Copyright: gooya.com 2016
|